We doen maar een dotje

18 juni 2017 - Punta Sabbioni, Italië

18 juni 2017

Nou, we zijn 15 juni nog een dag gebleven. Eigenlijk alleen maar de schaduw gevolgd deze dag. Wat is het warm. We weten dat we niet mogen klagen, maar wij kunnen niet veel met deze temperatuur. Besloten dat we morgen weer naar Slovenië gaan. Istrië is mooi, maar mist waar wij zitten de hogen bergen. Wat we deze reis al hebben gezien, dan valt voor ons Istrië tegen. Misschien kunnen we het met de Canarische of Griekse Eilanden een beetje vergelijken op 4 sterren campings komen toch type mensen, waar wij ons niet thuis tussen voelen, laat staan dat  die op het nieuwe sanitair zitten ( ;-)marlies bedankt!) Er wordt met moeite goeie dag tegen je gezegd.

16 juni vertrokken naar Slovenië. Wederom lekker warm weer op de vroege ochtend! Jammer dat we weer een koude/lauwe douche hebben, op de 4 sterren camping, ondanks warm water vol open. Nog even tanken en op naar de grens. Een kleine file van 30 min, maar paspoorten laten zien. De vraag van 2 personen beaamt en de hond laten zien en we zijn weer in Slovenië! Weer een vignet scoren bij een tankstation en op naar Koper. Lunchen, en bij Mr. Pet (dierenspeciaalzaak) een koelmat, voor tijdens het rijden, speeltje en pens voor Manu gehaald. Dingen voor de hond zijn maar schaars te vinden geweest in de andere landen, dus heeft ze wel verdient vonden wij. Boodschappen doen en op naar Sempas. Een camping tegen de Julische Alpen aan. Een camping, Park Lijak, voor paragliders, hikers en fietsers, blijkt wanneer we er aan komen. Een hartelijk ontvangst! Ze hebben nog plek en kunnen kiezen waar we staan. Wat een mega plekken! Inschrijven, zonder gezever en gelijk een broodje voor morgenochtend bestellen. We krijgen de sleutel mee voor de elektra kast, zodat we zelf de stroom kunnen aansluiten. Daarna mogen we terug komen, sleutel inleveren. De eerste plek blijkt te scheef voor ons om uit te levelen. Jammer, want daar had je lekkere schaduw! Gelukkig nog een plek gezien en deze blijkt goed en zelfs nog groter! Net nadat we zitten aan een lekker koel biertje zien we een heleboel paragliders naar beneden komen. Leuk op te zien! De sfeer op deze camping is zo chill, dat we besluiten nog een nacht te blijven. Er is een ronde van min. 20 min die je vanaf de camping met de hond kunt lopen. Perfect ook hier hebben ze aan gedacht! Er staat een mengeling van mensen. Jong, gepensioneerd, alleen reizende in verschillende leeftijden. En….geen 4 sterren! Alles wel op en top in orde, voor onze maatstaven dan. En die zijn niet hoog wat luxe betreft. Gewoon fatsoenlijke en propere toiletten en douches(en genoeg ook), een prachtig uitzicht en voor Manu eindelijk weer gras! In dit geval blijkt er een bar/restaurant sinds 1-3-2017 te zijn. Een extraatje, waardoor we konden besluiten een nacht extra te blijven, want we hadden maar voor 1 dag eten gehaald. Deze avond koelt het ook heerlijk af tot 13 graden en kunnen ook heerlijk slapen vannacht. Moeder natuur geeft bij schemer een prachtige, stille, lichtshow! Hebben hier heerlijk van genoten. Het stopte ook tussendoor bijna niet! Als het dat deed was het ook plots donker.

17 juni 2017 zijn we op ons dooie gemak opgestaan, na weer eens uit de camper te zijn gedreven van de hitte! Na een lekkere ronde met Manu gaat na het douchen Femke de broodjes halen. Heeft een heel leuk en lang gesprek met de eigenaar. Hij gaf aan op het moment dat hij haar zag, haar al aardig te vinden door de uitstraling. Uiteindelijk over werk, instelling van uitstraling en zijn kinderen (3e over 3 maanden op komst) gehad. Uiteindelijk na 30 min weer terug bij de camper. Na een zeer laat ontbijt of vroege lunch toch nog een ronde gaan lopen van bijna 2 uur. Halverwege de berg, besloten dat we de ronde anders gingen lopen, gezien de hitte. Manu kon al bijna geen stap meer zetten en is de draagzak ingegaan tot vlak voor de camping. Maar wel een rondje kunnen lopen via hele leuke paadjes en huisjes. De linker knie van Femke is ook weer gaan opspelen en de enkel van Martijn, die hij had bezeert tijdens de trail in Sutjeska park, ook. We worden oud en raken versleten! Nadat we waren afgekoeld hebben we nog een was laten draaien en binnen een uur was de was al droog! Besloten om morgen naar Italië te gaan. Venetië blijkt toch wel erg dichtbij. Heerlijk gegeten bij het restaurant en een heerlijk biertje op. Uiteindelijk nog 1 flesje de man mee genomen. Letterlijk, want ze blijken later deze te zijn vergeten af te rekenen met ons. De wind is flink aan gaan staan en besluiten alles maar al in te pakken voor morgen en daar te ontbijten, gezien we niet meer hebben.

Vandaag wederom weer uit de camper gedreven. Femke had gisteren na het lopen weer last van haar linker knie! En dat was vanmorgen niet anders. Martijn gaat Manu alleen uitlaten en Femke zorgt voor de koffie. Daarna douchen en vragen of ontbijten nog mogelijk is. Tuurlijk zegt de (zwangere) eigenaresse. Nou, ontbijt Vipava gekozen. 2 gebakken eieren, gebakken bruine bonen met ui, spekjes, worstje, boterhammen, jus d’ orange en koffie. Zwaar, maar lekker! Zij vraagt wat onze plannen zijn en vertellen over Venetië. Ja, zegt ze, je kunt ook de trein pakken, die vlakbij vertrekt. Die gaat in 2 uur naar Venetië en ben je vanavond weer terug. Wij geven aan dat we met de hond zitten en niet weten of Manu in de trein mag. Dat wist zij ook niet. Na het ontbijt te hebben betaald en daarna de camping op naar Nova Gorica (waar ook de trein zou vertrekken). Manu is zo gek op haar speeltje dat we bij de Mr. Pet in Nova Gorica er maar meer gaan halen. Ze blijken hier in de aanbieding en nemen maar van elke kleur er 1 mee. Nog geen kilometer verder staat er plots een bord, Italië 50 mrt!? Geen grensovergang? Nope! Nu geen Dobro dan meer, maar Ciao, want ineens ben je zonder een controle in Italië! In Krk hadden we van mensen een tip gekregen over de camping Miamare. Van hieruit is het 600 mrt naar de boot lopen die je naar Venetië brengt en honden, mist muiltje, geen probleem. Een stuk goedkoper en veiliger voor de inhoud van de camper dan Venetië zelf. Ons doel van vandaag. Weer om boodschappen en via weer een vage route de camping bereikt. Ze hebben hier een apart veld voor ze kampeerders met honden. Top! En mensen die niet van honden houden hebben er dus ook geen last van. Iedereen blij! We krijgen bij inchecken gratis kaartjes voor de bus naar de boot en strand en kunnen ook bij de receptie de kaartjes kopen. Morgen cultuur happen. Zelfs al besloten waar we daarna naartoe gaan! Voor ons een weet, voor de lezers nog een verassing ;-)!