Kanoën over de Drina river

30 mei 2017 - Foca, Bosnië en Herzegovina

Dinsdag 30 mei 2017

Gisteravond kregen we gezelschap op de camping van een grote groep offroad motorrijders uit Tsjechië. Super aardig mannen en heel even mee gekletst. Ook komt er een groep kanoërs aan waarvan een paar met de auto over de weg. Gezelligheid op de camping! Ook komt de zoon van de eigenaar en geeft aan dat Manu echt mee kon in de kano. We gaan kanoën over de Drina river! Nog een tijdje met de zoon gekletst en hij blijkt medicijnen te hebben gestudeerd en wilt internist worden. Een lieve jongeman, maar heel de familie is zo. Je wilt hier eigenlijk niet meer weg. Rond 10:15 uur rijden we richting het opstappunt. Eerst nog een wetsuit en bijbehoren passen, zwemkleding aan en met 4 volwassenen, de kano die nog moet worden opgeblazen, de hond en onze spullen in een fort fiësta. Het is ongeveer 30 km rijden en de omgeving is prachtig! We krijgen uitleg van de omgeving en over de verschillen ontstaan na de oorlog. De weg naar de opstapplaats is de oude weg van voor de oorlog, die ze nu een beetje hebben verbreedt. Nou, met de camper was dit een hele spannende rit geworden. Niet alleen als er een tegenligger zou komen, maar ook voor het onderstel.  Eenmaal aangekomen op plaats van bestemming blazen de heren de boot op en trekken wij onze spullen alvast aan. Manu krijgt haar autogordelset om en even later lopen we met de kano in de handen naar beneden. Even het wetsuit vol laten lopen met max. 10 graden aan water, Manu vastmaken aan Femke en gaan! Nou, na de eerste waterversnelling met lekkere golven water naar binnen, was Manu er al helemaal klaar mee! We kanoën een tijdje, krijgen uitleg en stoppen uiteindelijk bij een waterval. Hier leggen we even aan en stappen uit om de waterval te beklimmen. Even kijken hoe we het doen met de hond, maar daar hebben we al snel een oplossing voor. We klimmen een heel stuk naar boven.Het is onbeschrijfelijk prachtig!  De rivier is hoger en sneller dan gisteren en hoeven niet veel te pedellen. We kunnen veel chillen. Dat doen we ook, met veel geklets van Femke en de zoon van de eigenaar. Over de omgeving, geschiedenis, zijn vriendin en over hun wonen in Servië tijdens de oorlog. Eenmaal terug, snel afspoelen onder de douche en genieten van een late lunch. Forel gemaakt door pa. Het ruikt lekker en ziet er ook lekker uit boven het vuur in een gietijzeren schaal. We eten samen met de zoon erbij. Gezellig. Na het eten geeft hij ons de foto’s en gaan we even chillen. Zijn vader heeft aangeboden om met ons nog naar de zandpiramides te rijden en fox champignons te gaan zoeken. Gele champignons, die niet vaak groeien. Uiteraard als we nog energie hebben. Vandaag, morgen maakt niet uit. Even later licht hij lekker in de schaduw en besluiten we hem lekker te laten chillen. Hij is na zijn werk, gelijk gaan koken voor ons en vinden dat hij ook zijn rust verdient heeft. We zijn na vanmorgen 9:00 uur nog de enige gasten op de camping. Maar goed, wie weet wat vanavond nog aan komt rijden.

1. Lian:
    31 mei 2017
    Hoi Martijn en Femke. Natuurfoto's zijn supermooi. Vind t leuk, dat jullie ook zulke positieve ervaringen hebben met de plaatselijke bevolking. Ga nog lekker genieten van jullie bijzondere rondreis en alle leuke ontmoetingen. groetjes Lian