Dubrovnik

1 mei 2017 - Mlini, Kroatië

Maandag 1 mei 2017

Zo, even weer een reisverslag van de afgelopen 2 dagen, maar nu in de volle zon en in mijn bikini! Wat een verschil met de start van onze trip. Maar goed, Zondag weer een pittig ritje achter de rug. Volle zon vanaf het moment dat ie ging schijnen. Net geen 300 km voor de boeg, maar wel bijna 5 uur over gedaan. Flauwe lange klimmen, 2x de grensovergang (1x naar Bosnië Herzegovina en 15 min later weer de grens van Kroatië). Bijzonder, maar dat is dan ook het enige stukje kust van Bosnië heeft. Gezien! Op na Mlini, ongeveer 8 km voorbij Dubrovnik. Dubrovnik heeft een oude stadskern die, schijnt, gezien moet hebben. De camping waar we op doelen is een goede uitvalsbasis, want er gaan taxiboten, waar de hond gratis op mee mag, naar de oude stadskern. Om er te komen is het na de grensovergang vele klimmen en dalen met heel veel bochten. Vermoeiend, maar goede training en les voor de rest van de reis. Op de camping geïnstalleerd en gelijk een was gedraaid voor 25 Kuna. Op tijd naar bed om de taxiboot van 10:00 uur te kunnen pakken.

De tocht van 30 min was prachtig, lang de kust zien we vervallen gebouwen, met kogelgaten restanten van de oorlog. Het blijkt een legerbasis te zijn, die nu nog in gebruik blijkt te zijn. Aanleggen aan dat standje daarbij, betekend brommen.

Aangekomen in de oude stadskern. Prachtig! Vele leuke smalle steegjes en een mainstreet. Het is nog relatief rustig, maar dat is na een uur smalle steegjes bekijken, toch wel wat ander. Er zijn bussen met toeristen aangekomen, die echt geen rekening met andere mensen houden. Jammer. Wel op een mooi plaatsje geluncht. Na mate je over koppen kunt gaan lopen, wordt ons humeur minder en irritatie groter. Besloten om de eerste taxiboot naar Mlini om 13:30 uur terug te pakken. Terug naar de rust. Slippers uit bikini/zwembroek aan en chillen! Besloten om morgen een boottocht te boeken die langs 3 eilanden gaan bij Kroatië, de Elaphite Islands tour, Kolocep, Lopud en Sipan dit geheel met lunch en drinken!! Deze tocht zal ongeveer van 10:00 tot 18:00 duren, lekker genieten van de eilanden en het mooie weer! Want het weer wordt hetzelfde als vandaag, dus money, pasports, camera, zonnebrand en zwemspullen mee, en genieten maar.

1. Wim Scheele:
    1 mei 2017