Plirvica meren

27 april 2017 - Nationaal park Plitvicemeren, Kroatië

Mensen wat een prachtige dag! Vanmorgen om 7:00 uur nog flinke regenbuien, maar daarna zon met wind. Koffie en koffie, broodjes halen bij de “supermarkt” en op naar de Plirvica meren. Om 9:00 uur op de parkeerplaats aangekomen, waar we als echt Hollanders (en ook tips vanwege de prijzen) nog vlug de broodjes beleggen. De camper heeft enkele uren geen stroom voor koeling, dus komt mooi van pas de koelkast zo ver leeg te maken. Tickets kopen en de wandeling van circa 6 uur kan beginnen. Het is mogelijk de korte route te lopen, maar dan mis je in onze ogen toch veel. Het begint al prachtig met de hoogste waterval die ze in dit park hebben. Foto’s genoeg te maken, maar je moet natuurlijk ook zonder camera genieten van het uitzicht, want anders blijf je foto’s nemen en vergeet je te genieten vanuit je eigen ogen. We lopen over vele houten bruggentje/paden, waardoor je letterlijk over de meren en langs de watervallen loopt!!!! Voor we het door hebben zijn we al 2 uur aan de wandel, maar de omgeving is oogverblindend! De zon komt af en toe van achter de wolken en de temperatuur neemt toe. Net voordat we willen besluiten een vestje uit te trekken komen we aan bij de elektrische boot die ons in 30 min naar het vervolgpunt van de route brengt. Helaas net aan de verkeerde kant, waar we 10 min wachten voor de andere oversteek. De meren wisselen van grootte en de watervallen ook. Onderweg een paar prachtige plekjes gevonden om wat te eten. En toeristen valt nu nog mee, oké, maar Aziaten zijn en zie je overal. Ik wil niet weten hoe het hier in het hoogseizoen, over koppen lopen zal zijn. De meeste hebben nu nog respect voor elkaar om te wachten bij het maken van een foto, zonder dat er een vreemde zijn hoofd er op staat. Eenmaal boven bij het laatste, of eigenlijk het eerste, meer gekomen, besluiten we het busje naar halverwege beneden te nemen. Daar stappen we uit en lopen langs de meren weer terug naar waar we begonnen zijn. Manu is inmiddels wel een beetje op, maar gelukkig hebben we een draagzak mee en kunnen we lekker doorlopen. Inmiddels is het ook gaan regenen, maar we lopen prima onder de bomen. Voor we het door bleken te hebben, zijn min. 15 km verstreken en zijn we 5-6 uur verder. Inmiddels hebben we door dat in de loop van de dag bussen open getrokken zijn aan toeristen, met name Aziaten, maar ook zeker, (asiociale)kaaskoppen (Kras reizen zei de vlag). Het sociale van elkaar wat gunnen is ook wat afgenomen, en daar wordt niet de fotoruimte mee bedoeld. Je loopt over houten paden over water zonder railing en niemand gaat meer opzij! Blij dat wij alles al gezien hebben, want de regenbuien beginnen. Je krijgt wat je verdient. Kapot van de dag en het biertje tikt erin. Wordt wederom geen latertje vanavond, maar goed morgen weer een rit voor de boeg richting Krka National Park.

1. Wim Scheele:
    28 april 2017
    prachtige foto's geniet er maar lekker van.
    Waar hebben jullie die draagtas voor jullie gehaald.
  2. Simone Michels:
    28 april 2017
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen!!
    Wat prachtig allemaal zeg, dat is echt genieten zo met z'n 3tjes! Heel veel plezier nog!!
    En blijf vooral veel van die jaloersmakende foto's plaatsen! ;)
  3. Remke:
    Prachtige omgeving daar!