Slovenië->Kroatië

26 april 2017 - Korana, Kroatië

Woensdag 26 april 2017

Zo, maar weer eens een update maken van de reis. Maandag vertrokken uit Vrhpolje, bij de campingeigenaresse binnen aan de keukentafel afrekenen en toch nog 2 flessen wijn gekocht. Op naar Ankaran. Hebben van Slovenië de bergen, de wijngaarden en de kust gezien. Op de camping aangekomen, ons geïnstalleerd, luifeltje uit en op naar de supermarkt. Lokale wijn gehaald en lekker buiten genoten van de lekkere temperatuur. Besloten lekker bij de lokale pizzeria te gaan eten. Italië is 20 minuten hier vandaag. De hond mag mee naar binnen en hebben beide een enorm grote en lekkere pizza op. Tot ’s avonds laat buiten kunnen zitten, voordat we ons bed induiken.

Dinsdag een niks doen dag! Alvast een planning maken voor Kroatië. In de tussentijd is er een busje  met 3 Italiaanse gezinnen vlak bij komen staan. Begint plots een in het Nederlands tegen ons te praten. Hij blijkt 6 jaar in Nederland te hebben gewoond en hebben vandaag Bevrijdingsdag in Italië, daarom lekker met 2 andere gezinnen een dagje Slovenië. We worden uitgenodigd om een wijntje te drinken (het is 13:00 uur) en worden aan de rest van de families voorgesteld. We vertellen over trip en worden qua leeftijd veel jonger geschat. Zo, die kunnen we in onze zak steken! Lekker niets gedaan de rest van de dag, waar Manu zeer blij mee bleek te zijn.

Vandaag Ankaran achter ons gelaten en nog vlug een vlag van het land gekocht. Op naar Kroatië. Het stormt en regent veel naar de grens, maar de rit is zelfs dan mooi om te zien. Een maal bij de grens de paspoorten laten controleren en we zijn in Kroatië! Op naar de Plitvica meren. De snelheden weten ze zelf niet wat ze mee willen. Dan 80, 60 om vervolgens weer 110 te mogen. En deze snelheden afwisseling gebeurd om de 50 mtr! Het is daarna een vermoeiende rit door oude en bijna verlaten dorpjes. De wegen zijn hier nauwelijks nog een weg te noemen en rijden soms maar 20 km per uur om alle gaten en hobbels te ontwijken. Ja, je kunt natuurlijk ook gewoon de hoofdweg nemen, maar wat is daar nu voor lol aan. Nou, dat hebben we dus geweten ook, maar goed ik vrees dat het straks in Albanië niet veel beter zal zijn en verlangen we misschien terug naar deze weg van 40 km.

Een camping gevonden 5 km van de meren vandaan en morgen, hopelijk, genieten van het, nog door ons te ontdekken, natuurschoon. Wel even een rondje bij de camping gedaan, waar de natuur ook mooi is. Op tijd onder de wol om morgen vroeg op te staan en de hele dag bij de Plitvica meren door te brengen.

1. Frans:
    27 april 2017
    Leuke trip geweest...oppassen voor jullie campertje met al die putten in de weg