Sarajevo here we come!

2 juni 2017 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

Vrijdag 2 juni 2017

Rond 8:00 uur worden we wakker. Op het gemak opstarten. Braco (vaders) komt met een gastenboek aangelopen met de vraag of we erin willen schrijven. Hij vind ons geweldige gasten. Wanneer we erin kijken zien we dat de laatste aantekening vanuit augustus 2016 was. En het is niet leeg geweest de afgelopen dagen op de camping. In ons beste Engels schrijven ons verhaal. Wanneer we beide klaar zijn met douchen komt Braco naar ons toe om afscheid te nemen, met een handkus. Hij moet gaan werken. Stefan mag de financiën met ons afhandelen. Stefan zijn vriendin is ook nog aanwezig. We waren de dag van het kanoën aan elkaar voorgesteld en hebben ook leuk met haar gesproken. Stefan vraagt of wij Turkse koffie lusten. Alleen zwart. We krijgen de koffie ‘van het huis’. Uiteindelijk nog 1½ uur zitten kletsen en heeft hij ons nog tips voor Sarajevo gegeven. Zijn vriendin moet om 12:00 uur op haar werk zijn en Stefan moet haar brengen. Tegen half 12 moeten we echt afscheid gaan nemen van elkaar. Email uitgewisseld en afrekenen. De drankjes die wij hebben gegeven blijken ze niet in rekening te hebben gebracht. Gelukkig wilt Stefan het geld vanuit Servië aftrekken van de rekening en blijft er nog een lekker bedrag over. Maar goed, is elke cent waard. Net voordat we gaan geven we nog een fooi, wat eerst niet aangenomen wordt, maar wanneer we aangeven dat we het anders laten liggen op het gras, wordt het geaccepteerd. Voor op een camping nog nooit zoiets hartelijks en warm mee gemaakt. Tot volgend jaar autocamp Drina! Femke heeft het uiteindelijk wel even moeilijk, nadat we Foca uitrijden. Op naar Sarajevo. Eenmaal bij de stad aangekomen eerst even water en eten inslaan, want dat was allemaal op. Zonnebrilverkopers van je afslaan en hup, richting centrum. Je ziet nog heel veel kogelgaten in de vele gebouwen. Sommige zijn al is herstel fase, maar er zullen er ook ongerestaureerd blijven voor het toerisme of gewoon geen geld. We rijden een rondje door het oude centrum, maar het is heel erg warm en drukkend weer en besluiten eerst naar Vrelo Bosne. Een park aan de rand van Sarajevo waar de bron is van Bosna rivier. Een mooi park, maar door de combi van het weer en de wandeling van gisteren, besluiten we maar de camping te zoeken die we hadden gezien. Camping Sarajevo. In Ilidza, een wijk aan de rand van Sarajevo. Een, bijzondere, onverharde weg om er te geraken. Hij heeft plek en vragen waar een supermarkt is. Gezien we niet wisten wat we gingen doen vandaag, letterlijk alleen water en wat lunch gehaald. Hij wijst ons waar we terecht kunnen en komen terecht in een lokale minimarkt. Wat brood gehaald, een paar lokale biertjes en terug naar de camping. Eenmaal geïnstalleerd, ons geregistreerd en mogen kiezen uit een zelfgemaakt drankje. Net nadat we deze op hebben draait moedernatuur de kraan open en geeft een mooie lichtshow met geluid weg. De avond in de camper vertoeven en bedenken wat we morgen willen gaan doen. Femke heeft last van haar hormonen? De waterlanders blijven regelmatig terug komen en waarom…..? Het avondrondje met Manu was mooi. We liepen het onverharde pad verder door en kwamen uit bij een andere wijk. Vanaf dat punt kon je het verlichte Sarajevo mooi zien. Geen fotocamera bij, maar is ook nauwelijks vast te leggen. Op naar bed.

1. Frans:
    5 juni 2017
    Mooi hoor
  2. Remke:
    7 juni 2017
    Het blijft super om jullie verhalen te lezen. Geweldige ervaringen die jullie meekrijgen en meenemen. Blijf genieten!