Sparta

15 mei 2017 - Githio, Griekenland

Maandag 15 mei 2017

Gisteren toch geen afscheid kunnen nemen van de prachtige chill plaats ;-). De wind kwam gisteren vanuit een andere hoek en we hebben heerlijks genoten van de vele wind- en kitesurfers. Vanmorgen met een beetje pijn in ons hart deze mooie, unieke, plaats verlaten. Op naar Sparta! Weer via prachtige bergpassen, rijden we van de kust weg. Het kustgebied verruild zich in olijf – en sinaasappelboomgaarden. Geweldig weer! Eerst richting Kalamáta. Vanaf hier hebben we de snelweg genomen. Even geen heavy metal en even een verwennerij voor het onderstel van onze camper. Ook prachtig, maar we zijn er helaas achter dat Griekenland geen mooi kodakstops hebben. De stops die er zijn, zijn geen kodakstops. Dan maar rijdend, vanuit de camper foto’s zien te nemen. Onderweg kwam ineens de gedachte bij Femke op, dat de omgeving van de ‘rijke’ in de tekenfilms van Asterix en Obelix, kloppen met de omgeving waar we doorheen rijden. Smalle, hoge, coniferen, bergen, olijf- en sinasappelbomen en oranje/roze en te typische huisjes.

Ook bijzonder om te zien dat bij 35+ graden en op sommige bergtoppen nog een beetje sneeuw ligt.

Nou, Sparta. Stelt eigenlijk weinig voor, voor ons dan. Gelijk maar doorrijden naar Mistrás. Een oude fort, maar ook hier mag Manu niet, net als bij Olympia, mee naar binnen. Nou, ook hier 35+ graden en blij dat we er niet in mogen met de hond. Een paar foto’s rondom genomen en bedenken waar we heenrijden om te gaan slapen. Gezien de temperatuur in de bergen, besloten om maar weer richting de kust de rijden. Gíthio is het geworden. Langs de supermarkt, want die Grieken geven geen kleine porties, dus even maar zelf koken. Een camping met een lange oprijlaan langs olijfbomen. Langs een klein kerkje en dit alles blijkt al camping te zijn! Een plaatsje onder een “afdak” gevonden en schaduw met een koele zeewind. Heerlijk! Weer een mooi stuk Peloponissos gezien. En echt, we begrijpen nu de vele camperaars die met en voor ons zijn gegaan. Het is hier idyllisch en zo mooi en relaxt.  Morgen eens bedenken of we doorrijden of blijven relaxen. Het weer zal ons de keuze laten maken.

1. Frans:
    16 mei 2017
    Mooie omgeving weer....snap je nu waarom ik altijd zo graag naar Griekenland op vakantie wil